Groep 1/2
Groep 1/2 heeft één leerkacht:
Juf Shanti (sthakoer@shrisaraswatie.nl)
Juf Shane (sgoelab@shrisaraswatie.nl) ondersteuning
Leer- en ontwikkelingslijnen het jonge kind.
In de groepen 1 en 2 werken we met de leerlijnen jonge kind (4 – 7 jaar) van ParnaSsys. Door deze leerlijnen kunnen de leerkrachten de ontwikkeling van een kind volgen. Tijdens een activiteit kan een leerling laten zien wat hij al weet. Tijdens het observeren van het spel signaleert de leerkracht dit.
Met de hulp van de leerlijnen weet de leerkracht wat het nieuwe aanbod moet zijn om de ontwikkeling te stimuleren. Deze groeiruimte noemen we de zone van naaste ontwikkeling. Je biedt nieuwe activiteiten aan om de leerling de mogelijkheid te bieden verder te ontwikkelen.
Deze groei kun je niet afdwingen. Een peuter gaat niet praten, omdat wij dat het goede moment vinden. Wij kunnen dat niet organiseren. Wel kunnen wij ervoor zorgen dat een kind veel woorden hoort: tijdens een gesprek, het voorlezen of benoemen van wat je onderweg ziet. Hoe meer woorden hij hoort, des te meer wordt zijn taalontwikkeling gestimuleerd. En als het kind “er aan toe is” zal hij gaan praten of lezen!
Op school werken we met thema’s uit de leefwereld van de kinderen. Dit thema komt in de meeste activiteiten terug. Jonge kinderen willen graag groot zijn. Door in de klas veel spelmateriaal te hebben kunnen zij in hun spel de rol hebben van vader , moeder of bijvoorbeeld de groenteboer. Door de materialen en het spelen met andere leerlingen ontdekken ze steeds weer nieuwe dingen. Zo wordt de wereld van de jonge kinderen groter. Zo leren zij!
Leerkrachten gebruiken de leerlijnen voor taal, rekenen, motoriek, spel en sociale ontwikkeling. Leerlingen worden op deze gebieden gevolgd tijdens allerlei activiteiten zoals het spelen, reken- en taalactiviteiten of de gymles.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Vreedzame School
Om het Sociaal-Emotionele aspect te bevorderen van onze kinderen zetten wij De Vreedzame School in. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Bewegend leren met het Springlab
De kleuters leren door te ervaren met hun hele lichaam. Spelen, ontdekken, samen doen en ervaren. Dit allemaal met het springlab. Spelen en leren tegelijk. Koekjes bakken en cijfers herkennen, je kunnen uiten tijdens het dansen, leren koken door groente te herkennen en emoties leren herkennen.
In het filmpje wordt alles duidelijk! Veel kijkplezier!
Nieuwsgierig geworden?
Voordat je kind vier jaar is geworden mag hij of zij drie dagdelen komen meekijken.